Elegantè – Strategi for bruk av sosiale medier

Elegantè er en bank som retter seg mot unge mennesker i alderen 18-30 år som er i ferd med å etablere seg i samfunnet. De tilbyr tjenester som lån, sparing, forsikring og rådgivning, og ønsker å være til god støtte for sine kunder i hverdagen. 

De har til nå holdt seg svært passive til sosiale medier, men vil nå ta steget videre og bli endel av det. De ønsker spesielt å opprette et godt forhold til sine kunder, og  fortelle om sine egne tjenester gjennom sosiale medier. I forbindelse med dette har de nå laget et strategi for sosiale medier.

Strategi for bruk av sosiale medier i banken Elegantè:

Trykk på storskjerm for å få mer lesbar tekst på presentasjonen.

Bedriften er fiktiv, og er laget i skolesammenheng i faget Sosiale medier.

Hva syntes du om min strategi? 

21 responses

  1. Hei Karoline!
    Vil starte med å si at min bloggtittel «Andys verden» ikke er en kopi av din tittel 😛 Så den først nå. Sliden din er veldig fin og det virker som du har levd deg skikkelig inn i bedriften du har funnet opp. Du har gjort veldig mye riktig og jeg liker spesielt godt at du har veldig målbare målsetninger som gjør de bedre.
    Lykke til videre!

    • Hei!
      Artig at vi har så like bloggtitler 🙂
      Takk for fin tilbakemelding, syntes det var veldig spennende å lage en egen strategi 🙂 Det er min første, så det finnes sikkert forbedringspotensiale 😛
      Hva er din blogg, så skal jeg ta en titt innom? 😉

  2. Tilbaketråkk: Kommentarer på andres blogger « Sosiale medier

  3. Hei Karoline!

    Veldig fin jobb, med mange konkrete og målbare mål.

    Det er bare én av punktene jeg lurer litt på: «Ha minst 5 besøkende per. blogginlegg på bloggen». Hva tenker du her? At fem personer leser hvert innlegg? Det virker i så fall lite i forhold til målene for antall besøkende i mine øyne.

    Synes også det er litt «hyperaktivt» med 1-3 innlegg hver dag på facebook, men det funker nok for mange. Jeg personlig hadde nok ignorert siden da 😉

    Ellers bra, og fint design 🙂

    • Hei!

      Det var et veldig godt spørsmål! Jeg tenkte vel at det skulle være et minstekrav i startfasen, men ser nok at det er litt lite i forhold til resten av målene. Jeg burde nok spesifisert det litt mer, og hatt litt mer samsvar mellom målene der.

      Jeg ser også den med 1-3 innlegg på facebook hver dag kan virke litt masete, og når jeg tenker meg om hadde det nok holdt med kanskje 3-4 innlegg i uka 🙂

      Jeg syntes det er veldig bra at du stiller spørsmål ved strategien min, slikt lærer jeg av, og det hadde vært utrolig om det ikke hadde vært noe å pirke på i min første strategi 🙂

      Takk for god tilbakemelding! 🙂

  4. Hei Karoline =)

    Likte veldig god begrunnelsene for at bedriften skulle etablere seg i SoMe.

    Gode valg av kanaler. Liker at du tenker langsiktig og på det videre arbeidet også, dette er at arbeid som aldri blir ferdig, men som alltid må holdes oppdatert.

    Synes kanskje at noen av målene er litt hårete når bedriften har rundt 8000 kunder, mens andre igjen er litt for lite ambisiøse. Kanskje ikke helt samsvar her?

    Ellers så synes jeg du har gjort et veldig bra arbeid. Bra struktur. Flott! =)

    • Hei Roar 🙂

      Er klar over at målene ikke er helt tipp topp 😉 Syntes det å skulle sette mål var veldig vanskelig, når jeg ikke har noe grunnlag til å vite hva som er realistisk eller ikke. Slik at målene godt kunne vært endra litt på, men har ikke tatt meg tid til å gjøre noe med det. Dette er første gang jeg lager en strategi, og da må man feile litt, så får jeg heller gjøre det bedre neste gang 🙂

      Takk for en god tilbakemelding!

      Karoline 🙂

      • Det er selvfølgelig lov å prøve og feile litt, det er det man lærer av. Dessuten har du jo ikke direkte feil heller, det kan jo hende at målene faktisk kunne vært realistiske hvis strategien hadde blitt iverksatt, men det er jo vanskelig å teste i denne sammenhengen. 🙂

        Er helt enig med deg, det er ikke lett å lage slike strategier, med bl.a. målsettinger, når man har såpass lite erfaringer på området, jeg slet selv veldig med å lage min og er langtifra helt sikker på at jeg har gjort det «riktig».

        Uansett, bra jobba!

        Roar

  5. Meget bra svar på oppgaven. Dere har vært veldig konkrete det er bra. Samtidig er det å tallfeste respons krevende, siden publikum ikke er lett å styre. Men interaktivitet er nødvendig og uten respons fungerer ikke engasjement på sosiale media slik det skal gjøre.

  6. Likte strategien din godt. Målene er målbare, er bare litt usikker om Elegantè klarer å nå 5000 tilhengere på facebook og 4000 på bloggen i løpet av et halvt år, når de bare har 8000 kunder.

  7. Ryddig å fin presentasjon. Har ikke lest på de andre kommentarene, men målene var det eneste jeg hadde å pirke på. Det virker litt optimistisk å ha slike mål, ettersom kundemassen ikke var så stor. Ellers vil jeg si at typen mål «Skaffe xxx tilhenger på yy måneder» er noe jeg synes er en uting. Hva gjør du om målene ikke oppnås? Jeg ville heller satt «Jobbe aktivt med å skaffe tilhengere» eller noe lignende. Men bra jobba 🙂

    • Jeg er helt enig med deg at målene min er litt vel ambisiøse og kunne vært bedre – selv om tanken er at bedriften skal prøve å utvide kundemassen sin.

      Poenget med et mål er jo at det skal kunne være mulig å måle om man har nådd det senere, slik at den type mål du foreslår syntes jeg ikke var så godt heller.

      Men som jeg har kommentert til andre tidligere, dette er første gangen jeg lager en slik strategi og da blir ikke alt helt tipp topp 😉 Men uansett, takk for tilbakemelding 🙂

  8. Hei
    Likte presentasjonen din. Var god å lese nå etter å ha surret igjennom ganske mange presentasjoner. Bra med såpass konkrete mål!
    Som bank så forventer antaklig kundene dine rask respons på sine henvendelser til dere på facebook. 😉

    Mvh,
    Renate

  9. Veldig bra strategi dette her, og de tingene som er å påpeke har allerede kommet i kommentarfeltet. Ville kanskje hatt foil om målgruppe tidligere i presentasjonen. Du har et veldig viktig poeng i foil nr 9: Helhetsinntrykket og sammenhengen mellom de ulike sosiale mediene er viktig. Lurt med en «videre arbeid». Du har i det hele tatt gjort en veldig grundig jobb i denne øvingen med å lære om og lage en strategi.

  10. Tilbaketråkk: Sommerkampanje for Eleganté | Karoline's verden

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s