Strategi for bruk av sosiale medier i en bedrift

Når en bedrift skal ta i bruk sosiale medier, er det viktig å ha tenkt over hva bedriften vil oppnå. Det er derfor viktig å ha en strategi. 

I dag trer flere og flere bedrifter inn i de sosiale mediers verden. Det er ikke til å stikke under en stol at mange av bedriftene har tatt steget ut i de sosiale mediene uten mål og mening. Sosiale medier virker lovende og spennende, og de vil ta del i «morroa«, men de veit kanskje ikke helt hva de vil oppnå.

Både Facebook og Twitter har i dag svært mange brukere, slik at det da virker svært attraktivt å delta i disse mediene for å nå frem til svært mange mennesker på en enkel måte. Dette kan for en bedrift høres veldig fristende ut og som en utrolig mulighet.

Det finnes gode eksempler på bedrifter der ute som uten tvil har fått det til i sosiale medier og som er fullt klar over hva de driver med, og som har en god plan og strategi for deres opptreden. Eksempler på bedrifter som dette er: NetCom, Rimi, NRK, pluss en rekke andre.

Så hva skal til for å tre ut i sosiale mediers verden på en god måte, og å få avkasting på det?

Hvordan skal man så gå frem for å lage en god strategi?
En strategi er en beskrivelse av fremtidige handlinger for å realisere bestemte mål. Før en bedrift kan tre ut i sosiale mediers verden må den ha satt seg klare mål for hva den vil oppnå ved bruk av sosiale medier. Sosiale medier handler om kommunikasjon, og det vil derfor være naturlig å legge sosiale medier under kommunikasjonstrategien, og bruke sosiale medier til å realisere målene for bedriftens kommunikasjon.

Det er seks punkter man må tenke for å komme frem til en god strategi.

1. Hva skal bedriften oppnå ved bruk av sosiale medier?
Det er viktig at bedriften setter seg klare mål for hva de vil oppnå ved bruk av sosiale medier. Målene må være forankret i virksomhetens strategi og utformet slik at de utgjør delmål av denne.

2. Hvem vil bedriften nå?
Når man skal ta i bruk sosiale medier så er det viktig å være fokusert på hvem som er bedriftens målgruppe, og ut i fra det velge kanaler som treffer målgruppen. Man burde legge som et mål å få opinionslederne interesserte og positive til vår bedrift. Det er også viktig å ha et bevisst forhold til hvilke følgesvenner vi kan ha nytte av, og hvilke vi bare skal la være med.

3. Hvordan få målgruppen med?
Det kan være utfordrende å fange og opprettholde oppmerksomheten i en stor mengde informasjon og kommunikasjon. Det er derfor viktig å lage gode mål og metoder i strategien for å få folk til å følge bedriften, bygge opp kunnskap i mediene og for å få aktivitet i målgruppen(e).

4. Bedriftens nettpersonlighet
Det er viktig at bedriften utformer sin egen enhetlig nettpersonlighet, og opprettholder denne i all bruk på nettet. For å sørge for at alle ansatte i bedriften opprettholder dette er det viktig å lage en strategi som inneholder retningslinjer for aktiviteten på nett. Det burde inngå retningslinjer om hvem i bedriften som skal kommunisere, og hvordan de skal fremstå. Uten slike retningslinjer kan de ansatte fort bli revet med i dialogene og glemme at de representerer bedriften og svekket omdømme til bedriften.

5. Valg og integrering av sosiale medier
Bedriften må prioritere hvilke sosiale medier de vil bruke i sin promotering, og eventuelt legge vekt på enkelte oppgaver/mål bedriften vil fremheve i de forskjellige mediene. Det er helt nødvendig å lage klare mål for hvordan bedriften vil integrere aktiviteten i forskjellige nettsamfunn, blogg og hjemmeside.

6. Lansering og drift
En vellykket start vil ha mye å si for hvor vellykket  bruken av sosiale medier vil være over lengre tid, det er derfor viktig å planlegge entreen til sosiale medier grundig. Det er viktig å ha gode mål for hvordan man skal oppnå den første kritiske massen av «riktige» følgesvenner, og hvordan man vil gå frem for å holde trykket oppe over tid. Det er svært viktig at det ligger gode planer for hvordan man etter oppstartprosessen vil opprettholde bruken av sosiale medier, slik at det ikke bare blir en start også stopper det der. For å bli gode brukere av sosiale medier er det viktig å inkludere dette i bedriftens rutiner.

Til slutt
Det finnes mange ting å tenke på for en bedrift når de skal starte sitt eventyr i sosiale medier sin verden, og dette er kun en grov skisse over hva man burde tenke på før man hopper i det.

Her er en god presentasjon av Jone Evony som også viser hva man burde tenke på når man skal entre de sosiale mediene. Den vinkler teorien fra en litt mer praktisk ståsted.

Har du noen tanker om hva som er viktig når en bedrift skal starte sitt eventyr i sosiale medier? 

5 responses

  1. Veldig bra presentasjon med grundig og detaljert innhold. Du har fått med de viktigste punktene som bør være med i en strategiu.

  2. Fin presentasjon om sosiale medier. Oversiktlig og lettlest. Skulle det være noe jeg savnet måtte det være hvem som har ansvar for bruk av sosiale medier og hvordan måle effekten for å se om det virker.
    Ser at dette er med i slide showet på slutten av innlegget så de var jo der likevel. Fint innlegg.

    • Så bra at du syntes det er lettlest og oversiktlig 🙂 Og at du fant det du følte manglet i presentasjonen på slutten, selv om det nok helt klart kunne kommet bedre frem i teksten min også 😉

  3. Flott introduksjon om hvorfor vi trenger en strategi og relasjonen til kommunikasjonsstrategien og øvrige retningslinjer ansatte må forholde seg til. Dette er et veldig bra innlegg hvor du har lagt et godt grunnlag for å utvikle din egen strategi. Gleder meg til å lese neste innlegg!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s