Bruk av twitter i virksomheten

I dagens samfunn blir det stadig vanligere at virksomheter bruke sosiale medier. Twitter kan vise seg å bli en stor suksess for bedriften hvis det brukes riktig, og være en genial markedsførings- og kommunikasjonskanal ut mot bedriftens kunder. Samtidig kan dårlig bruk av Twitter få store konsekvenser for bedriften om det ikke brukes riktig. Jeg skal nå gå inn på hvordan Twitter kan brukes for å gi gevinst for en virksomhet.

Gartners fire strategier for mikroblogging
Gartner har utarbeidet fire strategier de mener bedrifter bør vurdere om de skal engasjerer seg i kanaler for mikroblogging som f.eks. Twitter.

1. Direkte
Her skal bedriften opprette en eller flere offisielle kontoer i bedriftsnavnet eller produktnavn.  Når man oppretter slike kontoer er det viktig å tenke på at kommunikasjon med en slik konto må ses på som offisiell, samtidig som det er viktig å opprette en god balanse slik at man ikke blir oppfattet som kjedelig eller statisk. Det er også viktig å ha et forhold til hvordan man skal behandle tilbakemeldinger og spørsmål. Uvettig bruk av tweets og svar på henvendelser kan skade bedriften enormt. Garnter legger vekt på at det kan være viktig å opprette brukere for de største merkevarenavnene i bedriften som et minimum, slik at ikke andre gjør det og bruker dem uriktig for å skade bedriften.

Bedrifter i Norge som har lyktes godt med denne strategien er NSB og Telenor Kundeservice.

2. Indirekte
Denne strategien går ut på å la enkelte ansatte i bedriften, gjerne profilerte, bruke Twitter under eget navn, men delvis på vegne av bedriften. Her skal de ansatte forbedre og utvide sine personlige omdømmer, og på den måten styrke selskapets omdømme. Dette kan de gjøre ved å tweete interessante ting om bedriften osv. Denne strategien gir en mye mer personlig effekt, noe som fører til at disse kontoene ofte blir svært populære og mer betrodde enn offisielle kontoer.

Bedrifter som har lyktes godt med denne strategien er Stormberg, Steinar J. Olsen og Spotify, Gustav Söderström.

3. Innkommende signaler
Denne strategien går ut på å bruke Twitter til å fange opp meninger og oppfatninger om din bedrift eller tjenester. De sosiale mediene er et flott sted å fange opp slike henvendelser, siden alle brukere på enkelte tidspunkt vil uttrykke seg om forskjellige bedrifter, tjenester eller produkter.

Den fjerde strategien til Gartner går på intern mikroblogging i bedriften, og er dermed ikke relevant i denne sammenhengen siden Twitter ikke har det bruksområde.

Generelle tips
Om din bedrift eksisterer på Twitter eller i andre sosiale medier eller ikke, er det svært viktig å ha tenkt gjennom hva som er riktig for din bedrift. Mange bedrifter kan kjenne på skaden ved å ikke være i de sosiale mediene, mens andre bedrifter igjen gjør mer skade for sin bedrift ved å være der.

Uansett strategi er det viktig å ikke bli for passiv og for ivrig på twitter. Blir du for ivrig kan du virke masete og irriterende, og folk gidder ikke følge deg. Samtidig er det viktig å gi av seg selv, for de som følger deg forventer en slags gevinst av at de følger din bedriften. Et tips er å gi brukerne eksklusive eller tidlig tilgang til informasjon som de ellers ikke ville fått om de ikke hadde fulgt din bedriften på Twitter. Det er også viktig å legge til rette for at brukerne kan spre videre innhold og informasjon om din bedrift. Følgere som liker innholdet til din bedrift og forteller det videre gir den beste reklamen bedriften kan få!

Det å besvare henvendelser kan være svært viktig, for de som henvender seg til din bedrift i sosiale medier forventer svar på samme måte som de ville gjort hvis de ringte eller sendte en e-post til bedriften. Det å gi gode svar gjør at brukeren føler seg sett og hørt, og skaper gode assosiasjoner til din bedrift.

Håper du nå sitter igjen med litt kunnskap om hvordan Twitter kan brukes for å gi gevinst i en bedrift. Har du noen flere tips på hvordan en bedrift kan oppnå gevinster ved bruk av Twitter? 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s