Hvordan nå kundegruppen og forholde seg til ansvarsforhold i sosiale medier?

Stadig flere virksomheter ønsker å bli en del av de sosiale nettverkene. De ønsker å knytte bedre kontakt med sine kunder og dele informasjon om sin virksomhet. For å gjøre dette er en virksomhet helt avhengig av å få en stor og solid følgerskare, jeg skal nå gå inn på hvordan en virksomhet kan få en stor og solid følgerskare.

Danne en stor og solid følgerskare i de sosiale nettverkene
Det er veldig smart å starte med en god plan. Det å planlegge hvordan bedriften skal entre sosiale medier, hvordan de skal benytte de ulike sosiale nettverkene og sett gode mål for hva bedriften vil oppnå ved bruk av sosiale medier gjør det enklere for bedriften å eksistere i de sosiale nettverkene.

Man kan si at det finnes noen hovedingredienser som skal til for å danne en stor og solid følgerskare, disse er:

Vær interessant: Det viktigste punktet for å danne seg en følgerskare i de sosiale nettverkene er å være interessant for brukerne, er ikke virksomheten det er det lite vits å være der. For å virke interessant er det viktig å være aktiv og komme med noe som anses som nyttig og givende for din kundegruppe regelmessig. Hvis kundegruppen syntes du er interessant vil de følge deg, og de som følger dem vil kanskje også oppdage bedriften, og med et vips har man satt igang en god sirkel som trekker brukere til deg. For å skaffe de aller første brukerne kan det være smart å få med venner og bekjente til å følge deg, dette øker sjansen for at flere oppdager bedriften.

Vær aktiv: Neste hovedingrediens  er å være aktiv. Svar på tilbakemeldinger bedriften får, responder på andres blogger, tweeter, skap dialoger ol. Ved å være aktiv vil bedriften spre engasjement og  bygge relasjoner. Det er viktig å holde statusmeldinger/tweets på et normalt nivå og ikke være overivrig. Blir det for mye pjatt fra din bedrift blir det oppfattet som mas, og folk tar avstand fra deg.

Lytt: Lytt til kundegruppen din, og responder tilbake. Ved å gi kundegruppen din inntrykk av at bedriften lytter til dem, vil de bli mer lojale og føle gode assosiasjoner til din bedrift. En faktor som mer og mer viser seg å ha en betydning er å holde en personlig tone i tilbakemeldinger til kundegruppen, det kan være vanskelig finne balansen her når bedriften samtidig skal være formell.

Følg tilbake: På Twitter er det svært smart å følge de som følger deg tilbake, slik at de får muligheten til å sende deg direktemeldinger. Samtidig er det viktig å være kritisk, slik at de som er useriøse holdes utenfor.

Fallgruver i sosiale medier
Det er en rekke fallgruver man kan falle i når man entrer de sosiale mediene, for å unngå disse er det viktig å ha et forhold til de.

Lover og regler: Det kan være fort gjort å hoppe inn i sosiale medier uten å tenke over lover og regler, men det er svært viktig å forholde seg til disse og gjøre ting riktig. Hvis ikke kan man oppleve utestengning og kanskje søksmål mot seg

Resultater: Det første som er verdt å tenke på er at resultatene du så gjerne skulle sett med en gang, oppnås over tid – så ha is i magen!

Bygg nettverk: En annen ting er at det er svært viktig å ikke bygge opp nettverket til bedriften din for fort, tenk på kvalitet isteden for kvantitet. Hold fokuset på å stadig bli bedre, ikke på å oppnå mange kunder i nettverket ditt. Med en gang bedriften din er gode og interessante nok vil kundegruppen komme av seg selv.

Ikke vær overivrig: Nevnte det tidligere, men pass på å ikke bli for masete. Finn bedriftens naturlige rytme i å publisere nye ting, ikke publiser alt med en gang.

Reklame og salg: Det er viktig å ikke legge for stort fokus på salg og reklame på dine tjenester og produkter i de sosiale mediene. Kundegruppen kan oppfatte dette negativt og ta avstand til deg, og poenget med sosiale medier er jo å skape en bedre kommunikasjon og kontakt med kundegruppen. 

Ansvarsforhold i sosiale medier
I sosiale medier kan man snakke om to typer ansvarsforhold: innad i bedriften og etisk ansvar.

Ansvar i bedriften: Det å ta standpunkt til hvem som har ansvar for hva i de ulike sosiale mediene i en bedrift er svært viktig. Det er viktig at alle i bedriften er klar over sin rolle i sosiale medier, og at alle er klar over retningslinjene for bruk av sosiale medier, slik at bedriften blir fremstilt riktig til en hver tid. Lover og regler i de ulike sosiale nettverkene burde også være oppgitt i retningslinjene.

Etisk ansvar: Det etiske ansvaret går ut på å passe på at opphavsrett, personvernet og taushetsplikt blir ivaretatt i de sosiale mediene. Slik at kan være viktig for bedriften å ta standpunkt til forhold som mobbing og uthenging, opphavsrett til bilder, videoer osv. og opprettholde taushetserklæringen ved å holde personlig kundeinformasjon for seg selv.

Et ansvar som også har blitt svært viktig er å vise sympati og tilstedeværelse rundt katastrofer, tragedier, helligdager, merkedager ol. både nasjonalt og globalt på sosiale medier.

Hvilke tanker har du rundt å danne en følgerskare, fallgruver og ansvarsforhold i sosiale medier? 

8 responses

  1. Veldig enig med det du kommer med her, skulle ønske jeg hadde lest det før jeg skrev mitt eget innlegg om samme tema – hadde spart meg for mye tankevirksomhet ^^,

    Hva synes du om det å aktivt gå ut og reklamere for bedriftens blogg eller Twitter/Facebook-konto? Positivt eller negativt?

    • Så bra at du føler det var lærerikt! 🙂 Jeg syntes dette innlegget var det vanskeligste å skrive, siden jeg var litt usikker på hva som ble lagt i ordet Ansvarforhold.

      Jeg går ut i fra at du mener i reklame ellers i samfunnet? Slik som at mange bedrifter i dag reklamerer i butikkene sine, på tv og slikt for at de er på Twitter og Facebook ol. Nå sitter ikke jeg med noen fasit, men jeg tror ikke det er noe galt å gå ut og reklamere for bedriftens blogg/Twitter/Facebook-konto, men jeg syntes også det er viktig å påpeke at en bedrift ikke burde legge dette som et hovedfokus – i hvert fall ikke på tv. Jeg syntes dette er noe de kan ha som en bi-nyhet, mens de egentlig reklamerer for en annen hoved-nyhet. Altså burde de ha hovedfokuset sitt på bedriftens virksomhet.

  2. Ineressant innlegg hvor du har forklart ansvarsforhold i sosiale medier på en god måte.
    Mulig at du burde hatt med noe mer om hvordan bedrifter bør håndtere sensitiv informasjon.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s