Innebygd måleverktøy i WordPress

WordPress er en svært populær blogg i dag. En ting som gjøre WordPress litt mer genial enn andre bloggprogrammer er at den inneholder et eget måleverktøy for aktivitet på bloggen. Verktøyet koster ingenting og følger med når du oppretter en gratisbruker på WordPress.com.

Det går også an å legge inn andre måleverktøy hvis man har en betalt versjon av WordPress som Google Analytics osv., og hvilket måleverktøy man har behov for avhenger mye av hva man skal bruke bloggen til. I dette innlegget skal jeg se på hvilke muligheter man har med den innebygde måleverktøyet i gratisversjonen av WordPress og om det holder i profesjonell sammenheng.

Hvilke muligheter eksisterer?
I måleverktøyet har du en fin statistikk som viser deg antall daglig, ukentlig og månedlig besøkende. Man får en oversikt over hvilke innlegg de besøkende har vært inne på, og hvor de kommer fra. Altså om de har skrevet inn linken din direkte, om de er henvist fra en annen blogg, nettside eller lignende, eller om de har funnet bloggen din gjennom en søkemotor. WordPress vil også fortelle deg hvilke søkeord de fant bloggen din på i søkemoteren.

WordPress har en fin oversikt over antall innlegg, antall kommentarer, antall kategorier og tagger, og hvor mange som aktivt følger bloggen din.

Når det gjelder kommentarer på bloggen din får du opp en fin oversikt over alle kommentarene som eksisterer på hele bloggen, og man kan også kategorisere dem etter de blogginnleggene som har flest kommentarer.

Statistikken i WordPress viser deg også hvor mange kommentarer du har i gjennomsnitt per måned, det totale antallet kommentarer på hele bloggen, og hvilket innlegg som har flest kommentarer på bloggen. Den viser deg også hvilken dag det har vært mest aktivitet på bloggen din gjennom hele din tid som bloggskriver og i hvilket tidsrom i døgnet det er mest aktivitet på bloggen din.

Svakheter
I bedriftssammenheng blir det innebygde måleverktøyet i WordPress nok litt for enkelt, og andre måleverktøy som Google Analytics og lignende er mer aktuelle. Likevel er måleverktøyet i WordPress relativt enkelt å sette seg inn i, og dermed et fint sted å starte på veien mot å bli en god «måler», slik at man kan fortsette til litt tyngre måleverktøy da man har fått grep om dette måleverktøyet.

Egner det seg for bedrifter?
Som en konklusjon så kan man si at en bedrift fint kan benytte seg av dette måleverktøyet siden det gir akkurat nok informasjonen man trenger som et minimum, men at måleverktøyet i bunn og grunn egner seg bedre til privat bruk og andre måleverktøy vil gi mer informasjon og være bedre egnet for en bedrift.

Har du benyttet deg av måleverktøyet i gratisversjonen av WordPress? Hva syntes du om det?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s