Hvorfor burde en bedrift måle sin aktivitet på nett?

Når man er ny i sosiale medier-verdenen kan man kanskje lure på hvorfor man skal måle aktiviteten som skjer i de sosiale nettverkene – man klarer seg jo fint uten, gjør man ikke?

Her tar nok mange feil. Den største grunnen for å gjennomføre måling er desidert penger. For det er nå slik at uansett hva man gjør i en bedrift ønsker man å se at man tjener penger på det, og det er her måling av aktivitet i de sosiale mediene kommer inn, for uten å måle aktivitet vil man ikke kunne konstatere noen økonomiske tall på at det man gjør er økonomisk gunstig for bedriften. Det er mulig at de som daglig driver de sosiale mediene vil være mer fokusert på hva de uttrykker til sine kunder og hva kundene ønsker av bedriften, men ledelsen vil uansett ha et stort fokus på at bedriften skal tjene penger på å være der, ellers ser de ikke poenget med det og vil ikke bruke penger eller ressurser på det.

Før du har begitt din bedrift ut i de sosiale mediene har du nok helt sikkert(forhåpentligvis) laget deg en strategi for bruken av de sosiale mediene. Der har du også fastsatt deg mål for hva du vil at din bedrift skal oppnå i de sosiale mediene, da ser man at det er helt vesentlig å måle aktivitet i de sosiale nettverkene for å se om man har nådd disse målene.

Stort sett handler sosiale medier om å bygge opp et godt omdømme hos bedriften, og skape en nærmere og bedre kontakt med kundegruppen. Ut i fra det er det mange forskjellige ting man kan gjennomføre måling på; antall likes på Facebook, antall tweets, antall besøkende på bloggen, antall igjenbesøkende på bloggen ol. Hvis du har valgt å bruke sosiale medier til kundeservice, kan det være hensiktsmessig å gjennomføre måling på hvor mye av kundeservicen som går over i de sosiale nettverkene i forhold til tradisjonell kundeservice eller lignende. Det går også an å måle om bedriften har fått flere kunder etter at de startet sin deltakelse i sosiale medier. For å måle avkastningen på bruken av de sosiale nettverkene kan man f.eks. bruke ROI(Return on Investment).

Uansett hva du velger å måle er det viktig å måle noe som påvirker bedriften økonomisk og som gjør at bedriften tjener penger eller som gjør at bedriften får et bedre omdømme som gjør at bedriften tjener mer penger.

Uansett hva du velger å måle er det veldig viktig å velge et måleverktøy som passer din bedrift og som passer i forhold til hva du ønsker å måle. Det er ikke noe poeng i å velge det største og mest fancy måleverktøyet om bedriften kun har bruk for halvparten av funksjonaliteten – med mindre man får bruk for den funksjonaliteten om kort tid da.

Lykke til med målingen!

Var dette nyttig? Hvilket forhold har du til måling? 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s